Monday 6 June 2011

karier?

salam sejahtera~ post kali ni aku nk berbicara psl kerjaya.yep., skang ni mesti korg sume da ade matlamat masing2 kan? mesti korg da simpan cita2 yg hebat? ye la, kan da nk spm, mesti suma xsbr2 da nk msuk U nih.
bdsarkan kes aku., cita2 aku ni dr kecik asyik berubah2..thun ni aku nk jd polis, thn dpan aku nk jd nurse, thn lusa aku nak jadi......ha, besela tu, kanak2 ribena kan, mudah sgt tpngaruh dgn mubi2 tuh...tp skang aku da ade cita2 tetap., tak berubah la kot..KOT...insyaallah tak...
bgusla kpd mreka2 yg da mnyimpan cta2.. yg xplak.. jgn la korg kate 'cita2 saye bergantung kpd result spm saye,sekian' adooyaaaiii...

hurmm..bila di-interbiu sorg2 ahli kelas ni., mmg cita2 yg biasa kdengaran,spt: engineer ,arkitek,doktor,pharmacist, lecturer,guru.,bla3 ..
tp tahukah korg? btapa baaaaaaaaaaaaaaanyak lg karier kt lua sana? even dduk ngadap dpan comp pn leh jd satu kerjaya? otak kita ni da dkongkong dgn kerjaya2 yg terlalu biasa ddengar, ye, mcm yg aku ckp td,doktor,engineer,tralalala~~ bg korg yg ckup pakej resultnye maybe no hal la nk jd seperti yg dnyatakn d atas, tp bg yg kureng? mcm mane plak? x perlu risau...baaaaanyak lg bidang len,cth, chef., designer, on9 bisnes..ok wat? x perlu la kte kongkong pmikiran kta dan hanya nampak kerjaya2 tlah dsogok2 ke dlm minda kta, ambil cth., kte nk msuk bdang medic..x smestinya medic tu doktor..pakar bius, xray, dentist., byk lg yg tlibat dgn medic. engineering plak, ade chem engneerg, civil, computer..byk lg lah.. kta je yg xnmpk sbnanye..tourism n management, multimedia, animation, masscomm..bla3... kte just kene pndai cr pluang dan muhasabah sejenak..ape yg kte suka n ape yg kte leh bawak sbnanye...
hmm..ha! tajaan, ye ckp psl tajaan, berbondong2 je tajaan kt luar sana tu,, tp aku rasa otak ktorg ni dsogok dgn jpa,mara,jpa,mara jer. dua2 ni mmg bgus, tp aku cuma nk suh korg luaskn lg skop korg tu.. sime darby, petronas,even kfc pn ade bg scholer.. kalo korg rjin, leh crik2 kt tenet tuh..kadang2 ade countries yg bg scholer utk student yg bminat...
crila bdang2 yg bakal menjamin kerjaya korg 10thn lg...agar kta tidak menganggur d kemudian hari...

with this, i end my speech today...muaaahh! tenkiu please come again...

No comments:

Post a Comment